חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אלבר אלבז: מפעל החלומות

שתפו את הכתבה

ירדן סלומון על התערוכה האופנתית המרגשת

במהלך השנה האחרונה למדתי דבר חשוב – מאחורי כל חלום גדול יש עבודה קשה שצריכה להיעשות. לא מזמן סיימתי שנה א' בלימודי עיצוב אופנה ובטיימינג מושלם הוזמנתי לאירוע ההשקה של התערוכה החדשה במוזיאון העיצוב בחולון לזכרו של מעצב האופנה הישראלי המצליח ביותר בעולם, אלבר אלבז, שהלך לעולמו בשנת 2021 בעקבות סיבוך של נגיף הקורונה. אלבר פילס את דרכו ואת מעמדו ואף עבד אצל בתי האופנה הגדולים בעולם כמו איב סן-לורן, לנוון, וזכה להכרה והערכה מטורפת בתעשיית האופנה העולמית. אחרי שהתערוכה הוצגה בפריז (מקום עבודתו העיקרי של אלבר), האוצרת יערה קידר בשיתוף מוזיאון העיצוב בחולון הביאו אותה ארצה אל העיר בה גדל אלבר ובעצם המקום בו הכל התחיל.

אלבר אלבז נולד בקזבלנקה במרוקו, ובגיל 8 חודשים עלה לארץ עם ארבעת אחיו והוריו והתגוררו בחולון. היה ניתן לזהות את התשוקה לעולם האופנה כבר מגיל קטן. יערה סיפרה בהשקה כי משפחתו שיתפה אותה שאלבר היה הולך לבית הספר עם שני תיקים – אחד עם הציוד ללימודים ואחד עם דפים וטושים צבעוניים לציורי הסקיצות שלו. הוא היה מגיע לכיתה ובכל יום צייר את הבגדים שהמורה שלו לבשה. כאשר סיים את שירותו הצבאי, הוא התקבל ללימודים אקדמאיים במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר ומשם עבר לפריז וניו יורק בהן קיבל את פריצתו הגדולה בעולם. בתערוכה תוכלו לעבור בציר הזמן אודות חייו של אלבר עם הצצה לסקיצות המוקדמות שלו ועד הרגעים הגדולים מהקריירה המפוארת.

הקריירה של אלבז מונה המון תארים נכבדים ברחבי העולם וגם כמה שיאים. עם סיום הלימודים, הוא עבר לניו יורק ועבד אצל ג'פרי בין, מעצב אופנה אמריקאי, אצלו הוא צבר ניסיון וידע רב בהתעסקות עם בדים וטרנדים מסוימים. בשנת 1996 הוא עבר לפריז שם קיבל את משרת המעצב בבית האופנה הצרפתי של גי לרוש. כשנתיים לאחר מכן, הוא התחיל לעבוד בבית האופנה של איב סן-לורן שם עיצב קולקציות בגדי נשים READY TO WEAR. בשנת 2001, אלבר מונה למנהל האמנותי של בית האופנה לנוון בפריז. בתחילת 2021, הוא הקים מותג עצמאי משלו בשם AZ FACTORY.
בעיצוביו, אלבר שאף לחבר את הרגש אל הבגד. הוא נהג לומר שהוא רוצה לחבק דרך בגדים, להעניק דרכם אהבה, לאפשר לנשים לבטא את עצמן ולהרגיש חזקות יותר ובטוחות יותר בדרכן. הוא היה חד הבחנה וידע להתאים אופנה לכל אישה בכל מידה ובכל מצב ותקופה בחייהן. סימן ההיכר שלו היו הלבבות האדומים שאהב לצייר וגם חליפות יוניסקס מחויטות עם פפיון. בתערוכה תוכלו לראות דגמים נבחרים מתוך הקולקציה האחרונה שעיצב למותג שלו וגם תמונות של שיתופי פעולה עם השחקניות הגדולות בהוליווד ביניהן בכבודה ובעצמה מריל סטריפ אשר הסכימה להלוות מארון הבגדים הפרטי שלה את השמלה מארון הבגדים הפרטי שלה שאלבר עיצב לה לטקס האוסקר בו זכתה על תפקידה בסרט "אשת הברזל" בשנת 2012.

השחקנית מריל סטריפ לובשת אלבר אלבז בטקס האוסקר ה-84

לאלבר היה חשוב להיות מעצב טוב. לא עשיר או בעל כוח רב, אלא מעצב טוב עם הבחנה חדה. הוא דגל במשפט:

LOVE BRINGS LOVE - אהבה מביאה אהבה

את המנטרה הזאת הוא למד מסבתו מגיל צעיר, והיה ניכר לחוות אותה בכל פינה בתערוכה – החל מהתשוקה והאהבה שלו למקצוע ולחשיבות של אופנה בעיני האדם ועד הכבוד שחלקו לו גדולי בתי האופנה בעולם. לאחר מותו, נערכה תצוגת אופנה אשר הייתה מחווה לאלבר ובה הוצגו דגמים בהשראתו שהוכנו על ידי בתי האופנה הכי גדולים בעולם – באלנסיאגה, ראלף לורן, ורסאצ'ה, בלמיין, ז'אן פול גוטייה ועוד רבים וטובים. לשמחתי, לכבוד התצוגה הזאת הקדישו חלל שלם במוזיאון עם כל הדגמים ואני חייבת לציין לשבח את ההעמדה של הדגמים ולצידם מסכי מולטימדיה עם רגעים מהתצוגה עצמה. הרגשתי כמו בחלום, ללכת בין הדגמים של בתי האופנה הגדולים ולהתרגש מכל עיצוב. זאת תצוגת האופנה הכי אהובה עליי ואפילו איירתי חלק מהדגמים במסגרת שיעורי בית בקורס איור אופנה בלימודים.

מימין לשמאל: תצוגת מחווה, הדגם של באלנסיאגה, איור אופנה שלי לדגם של באלנסיאגה

התערוכה הזאת לימדה אותי המון על אופנה וגם על התפתחות אישית. איך לקחת חלום קטן ולדבוק בו ולעשות הכל כדי שהוא יתגשם. לבסוף החלומות שלנו הם המשענת שלנו. אנחנו נאחזים בהם בכל רגע בחיים שלנו – בין אם זה חלום אישי או חלום עסקי. אלבר אלבז היה ילד שחלם בגדול, ובזכות עבודה קשה הוא הגיע לנחלה שנקצרה יותר מדי מוקדם. יצאתי מהתערוכה מלאה בהשראה ועם הדבר שאני מאחלת לעצמי לשנה החדשה: שאזכה לגבש את החלום הגדול שלי ואתחיל לעבוד להתגשמותו.

תודה לך אלבר על שיעור חשוב על חלומות, אופנה ומה שביניהם.

"כשאני לא יודע דבר, אני חולם" – אלבר אלבז ז"ל

*התערוכה מציגה עד חודש פברואר 2023 ויש לרכוש כרטיסים מראש
לאתר המוזיאון.

היי לכן, אני ירדן סלומון 🙂
סטודנטית במחלקה לעיצוב אופנה במכללת ויצו חיפה, מכורה למוזיקה ותיאטרון, עם חוש טעם לאוכל מעולה ולא מתנגדת לנוסטלגיה טובה.
מוזמנות לקבל טעימה מחיי באינסטגרם: @yarden_salomon_
ירדן סלומון
ירדן סלומון
@yarden_salomon_

שתפו את הכתבה