חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לא רק אחרי צבא- טיול להודו (חלק א׳)

אפרת וכטל עשתה את הודו ועושה לכם עבודה קלה

במהלך חופשת החגים, ארזתי מוצ'ילה, וטסתי לחודש לבד לצפון הודו- דראמסללה ורישיקש. יצאתי למסע הזה בספונטניות מוחלטת, כששבועיים לפני המועד הזמנתי טיסה והתחלתי לתכנן, רגע לפני נפגשתי עם חברה לקבל טיפים שירגיעו אותי ופשוט יצאתי לדרך. עכשיו החלטתי להיות החברה הזאת בשבילכם פה ולתת לכם את כל הטיפים שאני צברתי במהלך הטיול שלי.

שתפו את הכתבה

דבר ראשון להירגע. אנשים שטיילו לפני 20 שנה בהודו יבואו ויגידו לכם מלא סטיגמות ויתנו לכם מידע מלחיץ כמו זה שאין להשיג נייר טואלט וצריך להביא מהארץ או רק יזהירו אתכם מהאוכל. לא, יש הכל, וכל מה שצריך ובהרבה הרבה יותר זול. אז אל תסחבו סתם דברים, ונכון אין בכל תא שירותים גליל נייר טואלט, אבל אתם תרכשו אחד כזה במכולת שליד ההוסטל שלכם ויהיה לכם נייר.
גם "הריח" שכולם מזהירים מפניו, לי אמרו שאני ארצה לשרוף את כל הבגדים שלי אחרי הטיול כי הריח המסריח לא ייצא ממנו לעולם. אז לא. אני אישית לא חוויתי שום חווית סירחון מתסכלת, ועוד דברים שגם הודו התקדמה בהם. ויותר מזה, זו בחירה שלכם- אם לישון בהוסטל ב-10 שח שלא יהיו לכם יותר מדי תנאים או לישון בהוסטל ב50 ש"ח ללילה, ויהיה לכם חדר מפנק עם מזגן, מקלחת עם מים חמים ו-וויפיי צמוד עם נוף חלום. וכן, הודו היא לא העולם המערבי המתקדם הטכנולוגי, הרעיון הוא לבוא וליהנות מהקסם שלה ולא לצפות למלון 5 כוכבים בניו יורק, אבל מבחינת צרכים בסיסיים, יש לכם הכל.

לפני הטיסה:

  • ויזה
  • חיסונים
  • כרטיס טיסה
  • מה לארוז ובמה.

טיסה:

יש טיסה ישירה להודו- שאורכת רק 6 שעות.
היות ואני הזמנתי שבועיים לפני תאריך הטיסה, נשארתי עם טיסת קונייקשן, ורק אחרי 24 שעות בערך הגעתי ליעד, ובאותו המחיר. אז אם אתם יודעים שאתם רוצים לטוס, תזמינו מראש.

הכנות בירוקרטיה:

אם תדעו ותתארגנו מראש תוכלו לבצע חיסונים בעלות מינימלית מאשר להגיע למרפאת מטיילים, לשלם יותר ולהמתין יותר זמן. בנוגע להאם חובה לעשות חיסונים וכמה לעשות? אני הקשבתי לעצת הרופא ועשיתי כל מה שאמר, כדי להיות בטוחה. אבל אף אחד לא באמת בדק את פנקס החיסונים שהסתובבתי איתו מרוב לחץ. אז זה לא "מה צריך", זה מה כדאי לכם כדי לשמור על הבריאות.

* את הויזה ניתן לעשות אונליין. לי לא אישרו את הויזה האלקטרונית, שזו בחירה שרירותית שהם עושים, ונתבקשתי להגיע לשגרירות הודו שנמצאת בתל אביב. הם לא מציינים באתר, אבל הם רוצים את כל הטפסים שבעולם, ועדיף שתגיעו עם הכל מראש, כדי שלא תצטרכו כמוני וכמו אחרים שהגיעו גם ממטולה, לחזור שוב ביום אחר. זה קצת מכין אתכם להתנהלות מסוימת של ההודים, הם לא ממש יודעים לספק לכם תשובות, אבל הם לא יגידו לכם שהם לא יודעים. תזכרו את הטיפ הזה, ונגיד אל תבקשו הכוונה בדרכים.
אני התבקשתי להביא- דרכון ותעודת זהות, פיזית, וצילום של שניהם. תמונות פספורט, צילום אישור חשבון בנק, כרטיס טיסה ומילוי הפרטים שבטופס האתר, מודפס וחתום. וכמובן תשלום במזומן, רצוי סכום מדויק. הויזה אושרה די מהר, ארבעה ימים והיא היתה מוכנה, אבל הלחץ כשהזמן דוחק, לא נעים בכלל.

מוצ'ילה או מזוודה?

בעבר, ולטיילנים שמגיעים לטיולים ארוכים כנראה מומלצת המוצ'ילה, לטראקים ולהיסחבויות בכפרים. אם אתם יודעים מראש על יעדי הטיול, אפשר להסתדר נפלא עם מזוודה.
* מה לארוז?
בעיקר בגדים נינוחים ונעימים, לדאוג לבגד ים (את זה אין להשיג בהודו) ולבגדים ארוכים, אין לדעת אם מונסון יתפוס אתכם.
למתרגלי היוגה- תביאו בגדי יוגה ומזרן מהבית, אתם לא רוצים לתרגל על מזרנים שכל העולם תירגל עליהם, וחנויות ספורט זה לא בדיוק הקטע בהודו. רק תשתדלו שזה לא יהיה טייץ וטופ קטן, אופנת הלולו-למון ואלו יוגה לא בדיוק הצעקה האחרונה באופנה בהודו, והם מעדיפים לתרגל יוגה באווירה יותר משוחררת ופחות צמודה.

מבחינת עניין המגבות והמצעים, אפשר להביא שיהיה לכם, אבל אם אתם ישנים במלונות סבבה, אז גם את זה לא ממש צריך, מה שכן, מומלץ להביא דברים שתרגישו בנוח להיפרד מהם בסוף הטיול, ולפנות מקום בתיק לרכישות החדשות, אז מצעים, מגבת, פיג'מה, טרינינגים, נעלי ספורט וגם מזרן יוגה- השארתי מאחור ומילאתי את המוצ'ילה שלי ברכישות חדשות.

אישית אני כן הרגשתי שהיו חסרים לי קצת בגדים, וזה לא היה לי כל כך כיף להסתובב במשך חודש עם אותם ארבעה לוקים. אז שמלות רחבות וקלילות הן בחירה טובה בעיניי, ולמרות שהזהירו אותי שאסור ללבוש חשוף וצמוד, אני לא הרגשתי לרגע לא בנוח, ותמיד הסתובבתי עם של בתיק כדי שאוכל להיכנס בצנעה למקומות הקדושים.

לא צריך להביא איתכם אלתוש, אתם תרכשו שם את המוצר המותאם לאזור אליו תגיעו.

– עזבו אתכם מחבילות גלישה, או אפליקציות כמו AIRALO, שלא נתמכות בהודו,
סים מקומי עולה 400 רופי. ומספיק לכם לחודש.

יופי, מוכנות? ממריאים!

הטיפ הכי טוב שקיבלתי כל הטיול הזה היה לנחות בדלהי וישר לסגור טיסת קונקשן ליעד הבא.
דלהי יכולה להיות קשוחה יותר, ולחוות אותה רק בסוף הטיול, אחרי שכבר הכרתי את הודו.
* טיפ- – ככל שהתקציב מאפשר- תבחרו בטיסה על פני מונית/אוטובוס לילה. הכבישים שם מלחיצים, הנהיגה מלווה בצפירות על פני הקשבה לתמרורים.

דראמסללה-

עיר בצפון הודו, ששוכנת בגובה של 2,800 מטר מעל פני האדמה, מחולקת לשלושה כפרים קטנים: דרמקוט, באגסו ומקלוד.
98% מהתיירים בה הם ישראלים, התפריטים בעברית, לרחוב המרכזי קוראים "שדרות רוטשילד" ותוכלו למצוא את המסעדות "שמיים" ו"מאיה" המועדפות על הישראלים. אני מודה שעבורי זה היה יותר מידי, כי הרגשתי שאני עודני בפלורנטין ורציתי הרבה יותר לטעום את הודו האותנטית. בעבור מטיילים שמטיילים הרבה זמן, להגיע לדראמסללה מרגיש לפתע כמו בית.
היא נחשבת לאחת הערים היפות ביותר בהודו, בגלל יערות וטבע פראי שמקיף אותה, ככה שכל מעבר בין כפר לכפר הוא טיול בפני עצמו, (אפשר ברגל, אפשר במונית ב200 רופי, יש מוניות רק עד 11 בלילה) ובכפרים עצמם, הבילוי העיקרי הוא הסדנאות שהיא מציעה- גילוף בעץ, מקרמה, מסג', צורפות, בישול ועוד.

אני נכנעתי והצטרפתי לסדנת בישול אחת. בתקווה לרכוש ידע ולהכין ארוחת הודית מפנקת לחבריי לכשאשוב, אבל לצערי מהות הסדנה הייתה להסתכל על המדריכה מבשלת ומכינה את האוכל. המקסימום שקיבלתי לעשות היה לגלגל את כדורי המלאי כופתא או לערבב את כל המוצרים שהיא שמה לפי העין בקערה. מה למדתי מזה? כלום. אמנם היה טעים אבל לטעמי זה היה מיותר.

סדנאות מומלצות מחברים:

  • סדנת בישול- ‏Trimurti cooking classes by Rajni ווצאפ: ‏+91 821-9267021‬
    ריטה בדארמקוט +91 70188 75937
  • סדנאות תכשיטים: גולאק- בתחילת באגסו למטה בדרך למפל
    דארמאג'י וג'יי – נמצאים באמצע המדרגות לכיוון האפר באגסו (מול האום סטאר קפה).‬‬
    לקנות מוכן- Bell Boutique Jewelry -נופר ‏0502299697‬, ‏Nofar Gurjar
  • קורס מסאג': ראג' בבאגסו ליד הסקיי פיי, +919805696956
  • סדנת גילוף בעץ- טל. הודי שמדבר עברית שוטף, +917831823347‬‬

לינה-

מלון SKY PIE/ בבגסו. hotelskypie@
לא ידעתי את זה כשסגרתי את החדר, אבל זהו המלון המועדף על הישראלים.
בגלל שהגעתי לבד, העדפתי להתמקם במלון בטוח, מסודר, עם מזגן, שירוקלחת נורמלית, ומרפסת מהממת.
מחיר- 1500 רופי ללילה.
לא זול יחסית להודו, אבל זול מספיק בשביל הטיול שאני תכננתי. כמובן שיש גם מלונות ב-500 רופי ללילה.

מקומות מומלצים נוספים על ידי אחרים :
Upper בגסו – ‏ •White Rabbit guest house אצל מאיה וגופל, וואטספ 0525800751‬
אפר דרמקוט- ‏Dharamkot Studio- נוף מטורף, ווצאפ: ‏ +91 98160 46575‬, +91 98160 46575

-טיפ-
גם על מחירי המלון נהוג להתמקח. ואפילו בסוף השהייה. כשבאים לסגור חשבון. אני לא ידעתי את זה ושילמתי הכל, אחרי זה ברישיקש, הורדתי לעצמי בערך 10,000 רופי בחשבון הסופי.

– טיפ-
תסגרו מלון מראש, כבר מהארץ. זה נעים להגיע עם המזוודה ולהתמקם במקום ידוע מראש, ולא לבלות את תחילת המסע שלכם בחיפושים כשהמוצ'ילה על הגב. אם לא אהבתם את המלון, תמיד אפשר להחליף, אבל הרגע הזה בו יש לך כתובת ויודעים לאן מגיעים, גם אפילו שמצפים לך מבחינת המלון, היא מרגיעה.‬‬

מה לעשות בדראמסללה?

טיולים בטבע- מפלי בגסו והטריונד טופ-

triund_calling@

העיר מוקפת טבע וכל מקום שתלכו ותטיילו קצת תגלו מרחבים נפלאים, במרחק של 10 דקות מהמלון הגעתי למפלי בגסו. ובעלייה קצת יותר ממושכת, עליתי עם קבוצה מאורגנת לטריונד טופ. קצה ההר עם נוף מדהים, פרות מסביב, ואוהל שחיכה לי לישון בתוכו. טיול שפתח לי את הריאות ואיפשר לי תזוזה, גם כשמזג האוויר היה נגדנו, וטיפסנו תוך כדי מונסון.
– 1000 רופי.
טריונד טופ
מפלי בגסו

מרכז טושיטה


tushitameditationcentre@

הודו מזמינה אותך להתחבר לרוחניות ולעצמך, המרכז הגדול לבודהיזם – טושיטה נמצא בקצה דרמקוט, והוא יפייפה ומרגש, ניתן לעשות בו סדנאות שתיקה של 10 ימים או קורסים מרוכזים.
אני נרשמתי לקורס של יומיים על יסודות הבודהיזם, עבורי הוא היה מעט מאכזב, אבל אני מגיעה עם ידע בבודהיזם, וצריך לזכור שכמו כל מקום תיירותי, צריך להתאים את התוכן ואת הרמה לכלל התיירים שמגיעים, ככה שאם הייתי מגיעה בת 22 ושומעת את התוכן לראשונה, כנראה הייתי נפעמת.
– 1500 רופי.

וישראם

במרכז וישראם יש סדנאות, לפעמים חינמיות לפעמים בתשלום סימלי, יש הטוענים שמדובר קצת בכת, אני לא חוויתי זאת. עשיתי שם סדנת נשימות מעגלית, שמשחררת ומציפה המון דברים מהתת מודע, והמרחק בשילוב השפה הזרה, איפשר לי לצלול הרבה יותר עמוק מהסדנאות האלו שהתנסיתי בהם בעבר בארץ.
– 600 רופי.

יוגה

אני הגעתי להודו עם ציפייה אחת. לשאוב השראה מהיוגה המקורית שהומצאה בהודו. אבל מסתבר שההודים הבינו את הקטע, והיוגה הפכה למסחרה עבור תיירים, וכל אחד הפך מורה. אז תבדקו ותקבלו המלצות. כן ניסוי וטעיה זה חשוב אבל שלא תטעו כל הזמן ואז רק תתאכזבו.
המלצה שלי-
ברהמה יוגה – נמצא באפר בגסו, המורה מוהיט מדהים, קשוב ומעמיק את הלמידה. מעביר גם קורסי מורים ומגיע מידי שנה להעביר סדנאות בארץ. וגם בערך היחיד בהודו שמעביר ויניאסה!
אינסטה- brahma.yoga@
– שיעור עולה 400 רופי.

קניות

את הקניות מבצעים במקלוד, שם יש אלפי דוכנים עם מציאות ממש שוות. ובסוף טיול השופינג מגיעים למרכז של הדלאי לאמה.

אוכל

דראמסללה נחשבת לאחד המקומות הכי מערביים מבחינת האוכל, היא עמוסה במסעדות, עם תפריטים מגוונים. אבל תוותרו על הפיצה והפסטה, ולכו על אוכל הודי וטיבטי.
אני בעיקר נהנתי לשבת במקומות שקטים עם נוף מדהים כמו ה white rabbit ו"שמיים קטן".
כמובן שההמלצה הכי מדוברת בבגסו זה הבגסו קייק. עוגת וופל כזו עם נוגט ושוקולד, אנשים עפים על זה, ומגיעים לבגסו רק בשבילה. זה כמובן טעים, אבל לא הרגשתי שגיליתי את האור.

כל הטיפים והמסלול של אפרת ברישיקאש ודלהי- בחלק ב׳ של הכתבה:)

שתפו את הכתבה